geloof

Wat voor geloof heb je.. Waar geloof je in en waarom. Wat is voor jou je houvast.

geloof

Postby lotte de hamer on Wed Jun 22, 2005 1:42 pm

ik ben zwaar religieus met de bijbel opgevoed,mijn ouders zijn bijde jehovahs getuige.
ik ben nu al 23 jaar,en ik kan het nog steeds niet van me af zetten.
altijd die angst van binnen,voor de grote oordeels dag van jehovah god.
ik sta zelf niet voor het geloof,maar dan denk ik wel eens;stel dat mijn ouders gelijk hebben,armagedon breekt uit,en god die tegen mij zegt ik had je gewaarschuwd.
ik zou wel willen dat ik het hele zooitje los kon laten,en vergeten.
maar dat lukt me maar niet.
ik ben er nog te bang voor.
in elk geval,ik ben blij met deze wepsite,en met de mensen die mij steunen hierin.
het feit dat je gewoon je kan uiten,is al heel belangrijk,ofwel in mijn ogen;het aller balangrijkste!!!!
herkent iemand mijn angst voor geloof,of is er misschien iemand sie mij kan helpen mijn angsten kwijt te raken.
ik wil niet meer bang zijn voor god en om veroordeeld te worden.
droomertje
lotte de hamer
Sterretje
Sterretje

Re: geloof

Postby Jolanda on Wed Jun 22, 2005 2:21 pm

lotte de hamer wrote:ik ben zwaar religieus met de bijbel opgevoed,mijn ouders zijn bijde jehovahs getuige.
ik ben nu al 23 jaar,en ik kan het nog steeds niet van me af zetten.
altijd die angst van binnen,voor de grote oordeels dag van jehovah god.
ik sta zelf niet voor het geloof,maar dan denk ik wel eens;stel dat mijn ouders gelijk hebben,armagedon breekt uit,en god die tegen mij zegt ik had je gewaarschuwd.
ik zou wel willen dat ik het hele zooitje los kon laten,en vergeten.
maar dat lukt me maar niet.
ik ben er nog te bang voor.
in elk geval,ik ben blij met deze wepsite,en met de mensen die mij steunen hierin.
het feit dat je gewoon je kan uiten,is al heel belangrijk,ofwel in mijn ogen;het aller balangrijkste!!!!
herkent iemand mijn angst voor geloof,of is er misschien iemand sie mij kan helpen mijn angsten kwijt te raken.
ik wil niet meer bang zijn voor god en om veroordeeld te worden.

Lieve Lotte,
Ook ik ben gelovig opgevoed,maar nooit gedwongen,als je de bijbel goed leest is het een heel mooi boek,maar het moet wel op de goede manier uit
gelegd worden.
De rode draad door de bijbel heen is liefde,voor jezelf maar vooral voor je medemens.
Denk je nou echt dat God jou zal veroordelen omdat je je niet prettig voelt bij de Jehova,s.
God is liefde voor iedereen en veroordeelt mensen juist niet.
Je moet het leven vieren staat er in de bijbel,dus geniet ervan en doe wat jij denkt te moeten doen.
Laat je vooral niet bang maken,want zo is het echt niet bedoeld.
Geloof vooral in jezelf en in je eigen gevoel.
Hoop dat je gaat genieten en de mooie dingen ziet,en je niet meer zo schuldig voelt,je bent 23 jaar en kan nu je eigen keuzes maken.
Heel veel sterkte en liefde.

gr.Jolanda
Jolanda
Sterretje
Sterretje

Postby Esther on Thu Jun 23, 2005 12:26 am

Hai Lotte,
wou je graag wat zeggen,
geloof in jezelf en in de liefde,
voor mijn gevoel kom je er
heel veel ver mee en neem het
zoals het is.

LIEFDE OVERWINT ALLES !!!!
(mijn ervaring dankzij een
heel lief, warm gezin heeft
mij dit zover gekregen, maar
geloof in jezelf dan kom je er wel)

Liefs Esther.
Esther
Eenhoorn
Eenhoorn

Postby Guest on Thu Jun 23, 2005 11:42 am

Hoe kan god nu veroordelen als hij uit pure liefde bestaat. Het oordelen en beoordelen gebeurt door mensen en niet door God. God geeft ons de mogelijkheden om de liefde in jezelf en daardoor de liefde naar anderen te verwezelijken. Helaas zijn we met zn allen zo koppig om alleen maar elkaar kapot te maken met regeltjes, normen en waarden en ja ook met kerken, geloven etc etc. Iedereen weet diep van binnen wat goed en fout is. Iedereen wordt puur geboren en heeft de kennis en wijsheid inzich om te weten wat liefde is. Hoe je bent, de angsten is een reflectie van je omgeving. Het moeilijke is vast te houden aan je eigen liefde en alles wat je geleerd hebt op een liefdevolle manier te uitten. Op het moment dat ik iets niet mag, gaan mijn haren recht overeind staan. Helemaal als ik geen enkel kwaad in de zin heb. Als iemand mij beoordeelt of veroordeelt om wie ik ben en wat ik doe laat ik deze persoon los. Daarom kies ik niet voor een geloofsgemeenschap, maar voor de liefde in mijzelf.
Guest
Eenhoorn
Eenhoorn

geloof

Postby Jolanda on Thu Jun 23, 2005 12:28 pm

Heb je heel goed verwoord Gert-Jan,precies zoals het is. :lol:
Jolanda
Sterretje
Sterretje

Postby Hinke on Sat Oct 29, 2005 10:26 am

Hai Lotte,

ik herken wat je schrijft. Ik ben net nieuw op deze site en heb me na het aanmelden best wat zorgen gemaakt omdat ik ben opgevoed met dat alles op het gebied van spirituele zaken in de breedste zin van het woord, voort zou komen uit de duivel en ik me nu met duivelse zaken bezig zou houden. Ik wilde dit onderwerp in gaan dienen zeg maar en las toen jouw topic :wink:
Ook ik ben gelovig opgevoed (gereformeerd). Mijn ouders hebben me naar een intensief 'gevecht' in mijn tienertijd best wel vrij gelaten, de oma's veel minder. Zij hebben bv tot aan hun dood voor de familie gebeden met het verzoek dat we niet in de hel zouden komen omdat we bv op zondag geld uitgaven, de kleinkinderen niet naar de kerk gingen etc..
Ik merk aan mezelf dat er altijd iets is aan het geloof waardoor ik een schuldgevoel krijg of ik me slecht voel ofzo; iets veroordelends denk ik. Ik denk dat ik dat zelf doe, hiernaar handel en dit bevestigd wordt ik de reactie van de ander.
Ik geloof in God, in Zijn liefde. Ik geloof echt dat Hij mij begrijpt, waardoor ik tot bepaalde keuzes kom. Ik geloof niet dat Hij alles goed hoeft te keuren aan wat je aan gedrag laat zien.
Dit is lekker kort door de bocht: als dat niet zo is, God wel veroordeeld, is God niet de persoon waarin ik wil geloven.
Het is de toon die de muziek maakt.
Hinke
Sterretje
Sterretje

Postby Ellis on Sat Oct 29, 2005 12:03 pm

Weet je waar ik me altijd zo druk over maak?
Dat de mensen bij sommige geloven zoveel idiote regels verzinnen, waar ze zich aan moeten houden.
De bedoeling van een geloof is dat je lief moet zijn voor elkaar.
Ik geloof in liefde, niet in regels die uit een boekje komen.
(Wat overigens ook door mensen geschreven is)
En of je dan in God gelooft of niet, dat maakt voor mij niks uit.
Als er een God zou bestaan, dan weet ik zeker dat ie daar geen probleem van maakt, dat ik niet in hem geloof.
Ik hou van mezelf en ik hou van alle mensen, en als mensen slechte dingen doen, dan kan ik het ze ook vergeven.
(Misschien is dit een gevaarlijke uitspraak, want er zijn natuurlijk mensen op de wereld die vreselijk slechte dingen doen, daar ben ik het uiteraard niet mee eens, maar die mensen moeten nog heel veel leren)
Ik denk dat geloof heel dichtbij spiritualiteit staat.
Ook wat betreft spiritualiteit staat er genoeg in boekjes, waar ik niet achter sta.
Als je iets leest, moet je altijd goed nadenken wat je er zelf van vindt en niet zomaar dingen doen die een ander zegt.
Ik vind het heel goed als iemand een geloof heeft, als ze maar de bedoeling van geloven begrijpen.
En dat is dat alles om liefde draait.
Daar is geen handleiding voor. Dat moet je voelen.

liefs, Ellis
Ellis
Eenhoorn
Eenhoorn

Return to Geloof